Succesfuld og troværdig bæredygtighedspolitik er lavet af dem, der kender virksomheden bedst.

Da jeg blev spurgt, om vi i en lille gruppe med blandede faglige kompetencer, skulle sætte os sammen og snakke ESG i COMM2IG, vakte det straks interesse. Ikke bare hos mig, men det var tydeligt at mærke i rummet generelt, at motivationen for selv at have processen helt tæt på var stor. Bekymringen gik derimod på, hvor omfattende opgaven ville være, og om vi havde nok viden til selv at hoppe ud i det – eller om vi hellere skulle have et eksternt bureau til at sætte gang i rejsen?

Sine Durdevic, Marketingspecialist

Succesfuld og troværdig bæredygtighedspolitik er lavet af dem, der kender virksomheden bedst.

På sigt er der vedtaget EU-lovgivning (CSRD), som COMM2IG vil blive underlagt. COMM2IG skal til, ikke bare at agere mere bæredygtigt, men også rapportere om det vi allerede gør, og om det vi vil gøre indenfor området. Derfor valgte vi for et lille år siden at gå helhjertet ind i et mere struktureret arbejde med ESG.

Emnet har skabt interesse og entusiasme efter opskriften på, hvordan man bedst muligt får vist omverden, at man faktisk gør en indsats for at skabe en grønnere og mest mulig bæredygtig organisation.

Det har også skabt spørgsmål hos os: Hvilke certificeringer er de mest relevante? Hvor bredt skal vi favne? Skal vi have et eksternt bureau på opgaven, eller er opgaven i bedre hænder internt? Og er der i øvrigt overhovedet tid til det internt ved siden af nuværende fuldtidsstillinger?

Stor motivation og oprigtig interesse

Da jeg blev spurgt, om vi i en lille gruppe med blandede faglige kompetencer, skulle sætte os sammen og snakke ESG i COMM2IG, vakte det straks interesse. Ikke bare hos mig, men det var tydeligt at mærke i rummet generelt, at motivationen for selv at have processen helt tæt på var stor.

Bekymringen gik derimod på, hvor omfattende opgaven ville være, og om vi havde nok viden til selv at hoppe ud i det – eller om vi hellere skulle have et eksternt bureau til at sætte gang i rejsen?

Rejsen bliver bedst med medarbejdere, der kender kernen i virksomheden

Beslutningen landende på, at vi måtte tage chancen og hoppe ud i det selv af flere årsager. Det var tydeligt i lokalet at opgaven var svær at slippe, fordi motivationen allerede havde sat gang i en masse spændende tanker. Muligheden for at blive endnu klogere på emnet var også interessant. Men vigtigst så er menneskelighed og troværdighed en styresnor for, hvordan vi ønsker at være i COMM2IG.

Netop troværdigheden og menneskeligheden synes vi, ville falde helt til jorden, hvis et eksternt bureau skulle forsøge at putte os ind i en standardiseret løsning. Essensen af holdningen i rummet, beskriver COMM2IGs direktør Jimmy Hansen tydeligt i følgende udtalelse:

 

Det er vigtigt for os, at vi får bæredygtighed helt ind under neglene, så vi selv forstår at lave- og opfylde målsætninger. Vi tror på at en succesfuld og troværdig bæredygtighedspolitik, er en der er lavet af dem, der kender virksomheden bedst: Hvilke tiltag passer til os, og de ansatte her? Vi ønsker ikke at blive sat i en standard løsning af et bureau.

Under vise vinger med en kritisk ven

I stedet blev vi enige om at det, der kunne gøre rejsen succesfuld for os, var hvis vi væbnede os med en ekstern kritisk ven, som kunne nikke eller ryste på hovedet af vores tanker om alt fra certificeringer, til idéer om rapporteringsprocessen. En der kunne fortælle os, hvor vi skulle starte, og som endte med at have en vigtig rolle i, at tage det hele tilbage ned på jorden, når vi fik det til at blive en anelse flyvsk.

Vores plan: Selvransagning og ESG-fællesskab

Processen startede i selvransagning: Vi skulle sætte ord på, og danne overblik over, hvad vi egentlig allerede gjorde, men selvfølgelig også på at se, hvor vi kunne rykke ved noget for at gøre vores yderste.

Vi gennemførte strukturerede samtaler om ESG med alle de store producenter og distributører i markedet om deres certificeringer, målsætninger og om, hvilke muligheder COMM2IG kunne have for et mere bæredygtigt samarbejde. Kan vi optimere, og sammen gøre indkøbsprocesser mere gennemsigtige for kunder? Og kan vi blive endnu bedre til at vejlede kunder i mere bæredygtige indkøb?

Tilbagemeldingen var positiv. Distributørerne tegnede alle et billede af, at de indenfor kort tid ikke bare vil være distributører af varer: men også at data. Producenterne tegnede et billede af seriøsitet, hvor nogle skiller sig mere ud end andre både på målsætninger, tiltag og produkter. Vi fik desuden bekræftet, hvilke certificeringer, der er relevante og troværdige i markedet.

Certificeringer og målsætning

Efter at have undersøgt markedet, var opgaverne klare: En rapport skulle skrives, målsætninger besluttes, CO2 regnskab laves, og så skulle vi påbegynde den første certificering: Science Based Target, som vi er i gang med netop nu. Efterfulgt heraf ønsker vi at få CDP (Carbon Disclosure Project). Det er en omfattende proces, men motivation og interesse for virksomheden og for vores arbejde, er det der driver værket. Vi ønsker at være ambitiøse, for vi tror på at vi når de mål vi har sat, som er følgende:

Net Zero 2040
70% reduktion i 2030

Der er helt sikkert stadig plads til forbedringer, og vi skal fortsat være kritiske, skubbe til grænser og være nysgerrige på ny viden, for at kunne følge med: Og det vil vi blive ved med at gøre internt blandt dem, der kender virksomheden bedst.

Læs mere om ESG hos COMM2IG her. Siden vil løbende blive opdateret.

Tag fat i os
Tag fat i COMM2IGs ESG Team, hvis du ønsker at høre mere om, hvad vi kan tilbyde af grønnere valg og tiltag, når du skal handle her. Kom desuden gerne til os med gode idéer, uanset om du er kunde eller leverandør: Sammen skaber vi en grønnere IT-branche.